Een steen in een vijver

Na een periode van relatieve stilte presenteerde het bestuur van OndersteBoven op haar 12e verjaardag, op 15 december 2018 haar documentaire “Stichting OndersteBoven, 10 jaar lesBische Zichtbaarheid 2006-2016” tijdens een publieksdebat in het Amsterdam Museum waar 40 mensen ideeën uitwisselden over welke wegen OndersteBoven zou moeten inslaan om relevant te blijven in de strijd voor gelijke rechten en sociale acceptatie van LBTI+-vrouwen in Nederland en daarbuiten.

Bart Peters draaide in oktober 2016 een “after movie” van de activiteiten van de stichting, die opgeheven zou worden. OndersteBoven had haar rol in de LesBische Alliantie met onder andere COC Nederland en lesbisch magazine Zij aan Zij na 5 jaar volbracht en er stond geen nieuw bestuur te springen om met frisse moed aan de slag te gaan.

bestuur sinds 2018 Irene, Barbara, Monique en Quirine

Sinds 2016 is er gelukkig veel veranderd en heeft een nieuw bestuur de handschoen opgepakt. De stichting leidde in oktober 2017 de maatschappelijke delegatie naar de eerste (sinds 30 jaar) European Lesbian* Conference in Wenen, voerde het project Mantelzorg Roze uit voor de gemeente Amsterdam stadsdeel Nieuw West en maakt deel uit van de klankbordgroep Straatintimidatie van de gemeente waar ze zich met een intersectionele blik inzet op het snijvlak vrouwen / LHBTI.

Voor 2018 bestond het voornemen om een meerjarenplan / visie / strategie uit te werken, samen met de mensen voor wie we aan de slag gaan. In de opzet van het publieksdebat zijn de volgende vragen die het bestuur zich stelde, langsgekomen.
Kloppen de doelstellingen nog, hoe intersectioneel willen we zijn, hoe ‘groot’ willen we zijn in aantallen vrijwilligers / ambities / reikwijdte?

Meepraten?
Draag gerust bij!