LGBT-rights: Lesbische revival in Amsterdam

Het volgend artikel van Kim Meeuwissen van Zij aan Zij verscheen gisteren op de ZaZ-site naar aanleiding van het verschijnen van het Visierapport van de Amsterdamse HLBT-beweging.

De Amsterdamse wethouder Freek Ossel heeft vrijdag een visiedocument in ontvangst genomen, waarin staat wat er volgens diverse organisaties moet gebeuren om Amsterdam koploper te maken voor homo’s, lesbo’s, bi’s en transgenders. Opvallend zijn de vooruitstrevende plannen voor lesbische en biseksuele vrouwen en transgenders.

LesBische vrouwen
In het visiedocument staat onder andere dat onder veel lesbische en biseksuele vrouwen de behoefte bestaat om meer deel uit te maken van de Amsterdamse gaygemeenschap dan nu het geval is. Dit blijkt uit de bijeenkomst van Stichting Ondersteboven en Stichting ProGay met een groot aantal vrouwen en vrouwenorganisaties. Met een groot enthousiasme zijn tijdens deze bijeenkomst zo’n dertig initiatieven gedefinieerd die tijdens de Amsterdam Gay Pride zouden kunnen plaatsvinden (de LesBian Pride).

Mannen zijn volgens het visiedocument op dit moment meer in staat hun eigen zichtbaarheid af te dwingen dan vrouwen. Daar komt bij dat onderzoek van Stichting Ondersteboven het verband aantoont tussen de stigmatisering van lesbische en biseksuele vrouwen en het grote aantal gemelde fysieke en psychische klachten.
De gemeente Amsterdam zou daarom de zichtbaarheid van lesbische en biseksuele vrouwen een zetje moeten geven en subsidie moeten toekennen voor de LesBian Pride en andere initiatieven die lesbische netwerken in de stad ondersteunen.
Op naar een revival van de Amsterdamse lesbische scene dus!

Transgenders
In het visiedocument wordt ook aandacht gevraagd voor de positie van transgenders. Ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking zou zichzelf niet als expliciet man of vrouw zien, hetgeen de doelgroep waar het hier over gaat groter maakt dan menigeen zich bewust is. Helaas bevinden transgenders zich nog niet in de derde fase van de emancipatie. Omdat zij nog steeds bezig zijn met het bestrijden van overheidsdiscriminatie, valt er voor deze groep nog heel veel te doen.

In het document wordt onder andere opgeroepen tot afschaffing van de kosten voor naamwijziging en geslachtswijziging. Verder wordt de aandacht gevestigd op de vele discriminatie van transgenders op het werk en een mogelijke rol in de signalering hiervan voor het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam.

Wil je meer lezen? Download dan het visierapport
Bron: ProGay