, , ,

Uitnodiging – Dag van de Mantelzorg 10-11 in Nieuw-West

Beste lezer,

Ben of ken jij in Amsterdam Nieuw West een LHBTI mantelzorger* of een mantelzorger van een LHBTI’er…. dan is deze mail voor jou! Voor jezelf of om door te sturen. Wat staat er namelijk te gebeuren?

Uitnodiging 10 november Dag van de Mantelzorg in Amsterdam Nieuw West

Ook dit jaar verzorgen de Huizen van de Wijk van Nieuw West een uitgebreid programma aan activiteiten voor mantelzorgers. In samenwerking met Stadsdeel Nieuw West wil Stichting OndersteBoven graag specifiek JOU uitnodigen om hierbij aanwezig te zijn.

De intentie van de huizen van de wijk is dat iedereen zich thuis voelt bij hun activiteiten, dus ook LHBTI’ers. Wij zijn benieuwd of je vindt dat het aanbod ook op jou is toegesneden bijvoorbeeld dat men er niet automatisch van uitgaat dat je als bezoeker heteroseksueel bent. We vernemen graag van jou of dit geldt voor jou.

Als uit de terugkoppeling van de aanwezigen blijkt dat dit niet voldoende het geval is, zullen we een gesprek organiseren met de organisatoren en bezoekers om te zien wat er kan verbeteren. Ik hoor het dan ook graag als je een van de activiteiten gaat bezoeken. Mail me alsjeblieft op irene@stichtingondersteboven.nl.

Dus: Ben je zelf roze mantelzorger of ken je mantelzorgers in Amsterdam Nieuw-West die hier aan zouden willen deelnemen? Bekijk dan gerust het programma of stuur het door!

De activiteiten zijn gratis, maar voor sommige activiteiten vraagt men zich aan te melden vooraf. Zie ook: https://www.amsterdam.nl/nieuw-west-gebied/buurtnieuws-nieuw/algemeen/dag-mantelzorg-2017/

Verder wil ik je aandacht nog even vestigen op het presentje dat de gemeente Amsterdam weggeeft aan mantelzorgers, namelijk een VVV-bon van €20,- die zelfstandig aangevraagd kan worden of samen met een hulpverlener. Dit kan op de digitale manier maar ook via een stadsloket van de gemeente.

*Wanneer ben je mantelzorger?
Je geeft mantelzorg als je op langdurige basis hulp biedt aan iemand. Niet omdat je een hulpverlenend beroep heeft, maar omdat je een sociale relatie met die persoon hebt. Zoals met een familielid, vriendin of buren. Dus als je bijvoorbeeld voor je moeder kookt omdat ze dit zelf niet meer kan, op regelmatige basis bij een dementerende hartsvriend logeert zodat hij ’s nachts niet gaat dwalen of op een andere wijze iemand die je dierbaar is voor een langere periode steunt, dan ben je mantelzorger.

Het project Mantelzorg Roze
Sinds half oktober 2017 leidt ondergetekende vanuit Stichting OndersteBoven het project rondom Roze Mantelzorg in samenwerking met de gemeente Amsterdam, stadsdeel Nieuw West. Het project heeft als doel meer inzicht te krijgen in bijvoorbeeld hoeveel LHBTI mantelzorgers er zijn die LHBTI en cishetero mensen verzorgen, en wat hun specifieke behoeften zijn. Vinden zij de weg naar reguliere ondersteuning voor mantelzorgers en is het aanbod aan deze groep ‘inclusief’ in taalgebruik, vraagstelling en activiteiten? LHBTI-personen hebben vaak een ander zorgnetwerk dan cishetero-mensen, namelijk vaak zelf gekozen familie in plaats van / naast bloedverwanten. Lesbiennes en homo’s hebben minder vaak een gezin met kinderen dan heteroseksuele mensen. Verder lezen: https://stichtingondersteboven.nl/roze-mantelzorgers-ondersteboven-en-nieuw-west

Tot zover!

Je ontvangt deze uitnodiging omdat we eerder hebben samengewerkt op LHBTI-gerelateerde onderwerpen. Mocht je opmerkingen en/of vragen hebben naar aanleiding van deze uitnodiging, neem gerust contact met me op.

Met hartelijke groet,

Irene Hemelaar